piątek, 25 listopada 2011

Metrowiec


W gatunku ciasta, zapraszam Was dzisiaj na klasykę, czyli słynące dobrą sławą ciasto 'Metrowiec'.
Szeroko chwalone na stronach wielu blogów do mnie dotarło dopiero nie dawno, jakoś się nie złożyło wcześniej. Chociaż to późna znajomość, pięknie nam się rozwinęła i wyszedł z tego bardzo efektowny i smakowity wypiek. Ciasto jest wilgotne, delikatne, przekładane pyszną masą kremową i naprawdę cały metr pyszności.
Można ułatwić sobie pracę i upiec oba ciasta dzień wcześniej, a później tylko przełożyć kremem i pokroić.
Jeśli jeszcze nie piekliście to polecam, a jeśli macie to już za sobą, to przypominam, że warto powtórzyć w te chłodne wieczory. Przepisów jest wiele ja skorzystałam z tego znalezionego na blogu Moje wypieki.




składniki na ciasto jasne:

  • 1,5 szklanki mąki pszennej
  • ¾ szklanki cukru
  • 4 jajka
  • 8 łyżek ciepłej wody
  • 8 łyżek oleju
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli

wykonanie:

Oddzielić białka od żółtek. Żółtka utrzeć z cukrem na puszystą masę, najlepiej mikserem. Po utarciu powoli dolewać olej i wodę, cały czas miksując. Na końcu wsypać mąkę wymieszana z proszkiem do pieczenia, zmiksować.
Do białek dodać szczyptę soli i ubić na sztywną pianę. Wmieszać ją delikatnie do przygotowanego ciasta.
Ciasto wlać do blaszki o wymiarach 12x36cm i piec przez około 45 minut w temperaturze 170'C, do tzw. suchego patyczka. Ostudzić.

składniki na ciasto kakaowe:

Składniki takie jak w cieście jasnym, tylko należy odjąć 3 łyżki mąki i zastąpić je 3 łyżkami kakao. Przygotowanie i pieczenie dokładnie jak wyżej.

składniki masa budyniowo-maślana:

  • 3 szklanki mleka
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • sok z połowy cytryny
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii, zamiast można dodać alkohol
  • ½ szklanki cukru
  • 250g miękkiego masła

wykonanie masa:

2 szklanki mleka ugotować z cukrem. Pozostałą szklankę mleka zmiksować z mąką, sokiem z cytryny i ekstraktem na gładką, bezgrudkową masę. Zmiksowane mleko wlać do wrzącego mleka, pogotować do zgęstnienia. Odstawić i całkowicie ostudzić.
Miękkie masło utrzeć mikserem na gładką masę. Powoli dodawać masę budyniową, cały czas miksując.

polewa:

  • 200g czekolady gorzkiej
  • 100g masła

Masło podgrzać na małym palniku, dodać połamaną czekoladę, wymieszać, po roztopieniu natychmiast zdjąć z palnika.

wykonanie ciasto:

Ciasto jasne i kakaowe pokroić na kromki o grubości 1 cm. Kromki układać na przemian, przekładając je masą kremową. Mniej więcej robi się to w ten sposób: na tacy stawiamy jasną kromkę, bierzemy do ręki kakaową, smarujemy ją grubo masą kremową, przykładamy do jasnej, itd. Na koniec polewamy polewą czekoladową.

Ciasto kroić na ukos (najlepiej skos obejmujący 3 kromki).
Przechowywać w lodówce.

Smacznego !!

23 komentarze:

Aurora pisze...

To ci ciekawy wypiek, a ja go pierwszy raz widzę i miejmy nadzieję, że nie ostatni ;)

elżunia pisze...

wieki nie jadłam tego ciasta...a pamiętam je jeszcze z dzieciństwa :) ależ narobiłaś mi ochoty

majka pisze...

Caly metr pysznosci...i do tego jaki sliczny :)) Bardzo lubie to ciasto chociaz sama go jeszcze nie robilam. Ale w wykonaniu mojej bratowej zawsze mi smakuje. Chetnie poczestowalabym sie Twoim. Moge wpasc? :))

Usciski.

wiosenka27 pisze...

W dzieciństwie mama katowała nas tym ciastem, dzisiaj chętnie bym je zjadła:)

Sue pisze...

Wiele słyszałam o tym cieście, ale nigdy nie próbowałam. A bardzo ciekawie wygląda :)

niezbyt perfekcyjna pani domu pisze...

Uwielbiam to ciasto!:) U mnie jest zawsze na święta. Rzeczywiście to klasyka.

Katka pisze...

Jest pyszny uwielbiam to ciasto:)Pięknie ci wyszedł:)

Patrycja pisze...

Metrowiec to nasze rodzinne ciasto, pieczone zawsze na święta przez moją babcię. I chyba dlatego mam do niego taki ogromny sentyment... :)

Małgosia pisze...

Praktyczne ciasto ;) Na pewno przepyszne :)

Majana pisze...

Klasyczne,pyszne ciasto. Swego czasu bardzo często pojawiało się na wszelkiego rodzaju imprezach typu urodziny,imieniny, chrzciny czy wesela.:)
Piekne Ci wyszło.

Miałam okazję skosztować ostatnio w kwietniu na weselu własnie :)
Pozdrowienia

pieczarka mySia pisze...

Tez zabieram sie za metrowca od dluzszego czasu, ale po Twoich zdjeciah widac ze musze sie troche pospieszyc :) wyglada super ;)

pozdrawiam i zycze milego dnia ;*

kabamaiga pisze...

Widziałam go chyba setki razy, ale jeszcze ni robiłam. Ciekawe czy i ja się w końcu skuszę.

Biedr_ona pisze...

O, to jedno z moich ulubionych ciast ;-)) Na Twoje też bym się z wielką chęcią skusiła ;-)



www.przysmakiewy.pl

Ewa smaczniutkie.pl pisze...

Kultowe ciasto mojej mamy. Wszyscy domownicy bardzo je lubią i na długo starcza :)

Maggie pisze...

Ja metrowca znam tylko z widzenia: pojawial sie na stole przy okazji roznych rodzinnych imprez, ale zawsze jakos go omijalam, skupiajac sie na innych ciastach. A szkoda, bo to naprawde wyglada pysznie!

MAMURDA pisze...

Oooo kiedyś go piekłam nawet dość często ,a teraz zapomniałam o nim. Jest pyszne i zawsze wychodzi:DDD

Ivka pisze...

Stary dobry metrowiec :) Ostatnio z koleżankami wspominałyśmy ciasta retro i właśnie była mowa o metrowcu.

Agata z magicznego atelier pisze...

Wygląda bardzo pysznie! Czasem takie proste, popularne ciasta są znacznie lepsze i pyszniejsze niż te wszystkie wymyślne frykasy :)

Barbara Bastamb pisze...

Aż mi ślinka cieknie...pozdrawiam...

judik1119 pisze...

To ciasto intryguje mnie od dłuższego czasu:-) Super Ci wyszło!:-)

zjedz_mnie pisze...

Wspaniale się prezentuje ;]

Amber pisze...

Śliczny metrowiec!
Nie piekłam go całe wieki.Chętnie spróbuję Twojego...wirtualnie.

kachna pisze...

uwielbiam te ciasto :)

http://wszystkoogotowaniuks.blogspot.com

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin