sobota, 27 października 2012

Kruche ciasto ze śliwkami i bezową pianką


Ciasta ze śliwkami lubię chyba w każdej postaci, zresztą u mnie wszyscy lubią. Śliwki to jedne z wdzięczniejszych owoców w ciastach, chyba wolę je nawet od jabłek.
Postawiłam w tym przepisie na prostotę i klasykę, więc proponuję Wam pyszne ciasto na idealnym kruchym cieście, ze śliwkami i przepyszną bezową pianką, która dopełnia całości.
Przepis na kruche ciasto pochodzi z książki „Jajka” Michela Roux i jest bezbłędne, używam je nawet do wypieków wytrawnych, wtedy po prostu pomijam cukier, albo dodaję tylko 1 łyżeczkę.
Warto znać dobry przepis na kruche ciasto, po z taką podstawą można już szaleć do woli z całą resztą.
Dzisiejsze ciasto było hitem u mnie, więc i Wam gorąco polecam.
Ze zdjęciami nie udało mi się za bardzo poszaleć, ponieważ udało mi się ocalić tylko jeden kawałek, a i na niego czyhali za obiektywem.


Kruche ciasto

składniki:

  • 250g mąki pszennej
  • 125g masła, pokrojonego w kostkę, niezbyt twardego
  • 1 średnie jajko
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżeczki drobnego cukru
  • 40ml zimnej wody


wykonanie:

Na blacie lub w dużej misce usypać kopczyk z mąki, pośrodku zrobić wgłębienie. Włożyć tam masło, jajko, sól i cukier. Wszystkie składniki w środku mieszamy palcami, potem stopniowo dodawać do nich mąkę.
Mieszać, dopóki wszystkie składniki nie będą prawie całkiem połączone – ciasto powinno być lekko ziarniste w dotyku. Dodać 40 ml zimnej wody, wymieszać palcami z ciastem.
Zagnieść ciasto dłonią, żeby było całkiem gładkie, należy pamiętać, że im krócej się wyrabia to ciasto tym lepiej. Uformować kulę, owinąć folią spożywczą i włożyć do lodówki na 1-2 godziny.

dodatkowo:

  • 1kg śliwek , umytych przekrojonych na pół i pozbawionych pestek
  • 2 łyżki brązowego cukru (może być zwykły) do posypania owoców
  • 3 białka
  • ½ szklanki cukru pudru


wykonanie:

Formę o wymiarach około 30cm na 26 cm  wyłożyć papierem do pieczenia, a następnie porcję kruchego ciasta wyjąć z lodówki i wyłożyć nim blaszkę, używając tylko dłoni.
Na wierzchu ciasta ułożyć śliwki skórką na dół, posypać 2 łyżkami cukru i wstawić do piekarnika nagrzanego do temperatury 180'C na 25 minut. W tym czasie ubić białka ze szczyptą soli, następnie powoli dodawać cukier, aż piana będzie sztywna i błyszcząca.
Gdy ciasto w piekarniku spędzi już 25 minut należy ją wyjąć i wylać na śliwki ubitą pianę.
Ponownie ciasto wstawić do piekarnika i piec przez kolejne 10 minut.

Smacznego!!

22 komentarze:

Nemi pisze...

Madziu zaczarowałaś mnie tym przepisem, chętnie go przetestuję;)

MrsOccluency pisze...

ślinka pociekła, mniam!

Wiewióra pisze...

ale fajne, cieniutkie, pyszne ciacho!!!

Olka pisze...

Pyszności prezentujesz :)

Chenia pisze...

Pyszności :) Robię podobnie, ale nie z kruchego ciasta :)

burana25 pisze...

A ja dzisiaj zrobiłam pierwszy w życiu sernik na zimno! Pierwszy a zimno, ale drugi sernik ogólnie w zyciu :-) I byłam z siebie taka dumna, dopóki nie zobaczylam Twojego ciasta :-) I to na ciepło :-P

Droczilka pisze...

Już śnieg za oknem, a tu ciacho ze śliwkami...Wygląda przepysznie.

alucha pisze...

Cista ze śliwkami należą do moich ulubionych. Też wolę je od tych z jabłkami.
Ciągle nie lubię zagniatać ciast... Mam nadzieję, że się to kiedyś zmieni!
A wiesz, że wg kuchni polskiej ciasto kruche to ciasto z dodatkiem ugotowanego żółtka? Z surowym to półkruche.
Niestety to z ugotowanym jest dla mnie nieosiągalne jeśli chodzi o zagniatanie! ;) Jednak jest przepyszne :)

Beatrice pisze...

Ciasta ze śliwkami, tak jak z jabłkami, są moimi ulubionymi! Pysznie wygląda! szczególnie ta pianka :)

Paulina pisze...

poproszę kawałek:D wygląda super:D

dragonfly pisze...

Ja też bardzo lubię ciasta ze śliwkami. Twoje podoba mi się bardzo. Szkoda, że śliwek nie mam.

Zuza pisze...

ach te śliwki <3 prezentuje się super :)

mariola pisze...

Pyszne

Ola pisze...

robiłam kiedyś podobne ale typową okrągłą tartę ;) śliwki w tym roku są wyjątkowo niesmaczne i mało słodkie... nie wiem czemu zawsze na takie trafiałam ;/

ellae pisze...

też ostatnio robiłam takie ciasto wyszło bardzo podobne :)
http://ellaepw.blogspot.com/2012/10/ciasto-ze-sliwkami-i-beza.html

aga pisze...

sliwki, beza i kruche ciasto to polaczenie bardzo przeze mnie lubiane:)

Amber pisze...

Cudowne!
Bezowa pianka mnie rozbroiła.
Częstuję się i już!

Maggie pisze...

Ja tez bardzo lubie ciasta ze sliwkami, zwlaszcza te kruche. Z taka bezowa kolderka musi smakowac oblednie!

aga-aa pisze...

ciasto mi się podoba, ale bezową piankę chyba bym pominęła, nie że mi tu nie pasuje, ale mam awersję do ubijania białek ;)

Biedr_ona pisze...

Mhmh.. w sam raz coś dla mnie.. i ta śliweczka ;-)))


www.przysmakiewy.pl

gin pisze...

To, że nie udało Ci się poszaleć ze zdjęciami jest dowodem na to, jak pyszne było ciasto :)
Wygląda cudownie :)

Daniel Sobocinski pisze...

Świetny blog!
Wiele przydatnej wiedzy i bogatej treści
Zapraszam do mnie, jeśli spodobała Ci się treść przedstawiona na moim Blogu dodaj mnie do followersów.
Odwdzięczę się tym samym
Banners Broker

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin